Russische vernieuwing

De Stervende Zwaan van Tsjaikovski
Ik heb gekozen voor de dans behorende bij de Russische vernieuwing, Rusland is een interessant land en ik ben erg benieuwd wat wordt verstaan onder de dans behorende bij de Russische vernieuwing. Ik zou graag meer willen weten over het romantisch klassiek ballet, als ik aan Rusland denk, denk ik niet aan romantiek, wat maakt de dans dan toch zo romantisch?
1.
a) De Parade van choreograaf Massine
- Choreograaf: Léonide Massine
- Decorontwerper: Pablo Picasso
- Componist: Erik Satie
- Titel van de compositie: Parade
- Kostuumontwerper: Pablo Picasso
b) Een "Gesamtkunstwerk" is een ideaal samenspel van alle kunsten. De Parade van Massine is zeker een "Gesamtkunstwerk", omdat er verschillende kunstenaars samenwerken. De kunstenaars samen vormen één dans, de Parade. Het effect van de gelijkwaardigheid van alle kunstdisciplines op de dans in de productie is, dat elk onderdeel van de dans uitstekend wordt uitgevoerd. De kostuums zien er prachtig uit, omdat ze door een echt kunstenaar zijn ontworpen, de muziek is prachtig, omdat de muziek door een groot componist is gemaakt., En alle onderdelen samen vormen één geheel.
c) SHIROKURO
SHIROKURO wordt als "Gesamtkunstwerk" gezien, omdat elk aspect een wezenlijk onderdeel van het geheel is. In "De Parade" en "SHIROKURO" spelen de kunstdisciplines dans en muziek een hele grote rol. De dans en muziek zorgen samen voor één geheel in beide stukken.
In beide stukken komen alle kunstdisciplines even goed "uit de verf". In beide stukken komen de kunstdisciplines: dans, muziek en het ontwerp van het decor goed naar buiten. De kunstdisciplines komen goed "uit de verf", omdat er veel aandacht naartoe gaat en beiden choreografen het belangrijk vinden dat de verschillende kunstdisciplines één geheel vormen.
2.
a) Les Noces
- Choreograaf: Bronislava Nijinska
- Datum 1e uitvoering: 13 juni 1923
- Naam van het dansgezelschap: Ballets Russes
Petroesjka
- Choreograaf: Michel Fokine
- Datum 1e uitvoering: 13 juni 1911
- Naam van het dansgezelschap: Ballets Russes
b) De choreografie die mij het best bevalt is "Petroesjka", omdat het verhaal van "Petroesjka" draait om Carnaval. Ik vier zelf ook Carnaval, ik vind het een geweldig feest waarbij je veel nieuwe mensen leert kennen. Ik vind het interessant om te zien hoe er vroeger in Rusland carnaval gevierd werd. In het stuk "Petroesjka" speelt tovenarij ook een grote rol, dat lijkt me mooi om te zien. Het derde bedrijf van "Petroesjka" lijkt me gaaf om te zien, hierin valt Petroesjka de Moor aan, maar Petroesjka blijkt te zwak te zijn.
3.
a) Anna Pavlova wordt beschouwd als de beroemdste ballerina aller tijden. Ze werd zo beroemd door haar danssolo in De stervende zwaan. Het stuk "De stervende zwaan" werd door Michel Fokine geschreven op vraag van Anna Pavlova zelf, die geïnspireerd was door het gedicht "The Dying Swan" en de zwanen die ze in het park zag. Anna Pavlova danste De stervende zwaan zo'n 4000 keer in haar leven en vereeuwigde haar rol. De stervende zwaan werd een symbool voor het nieuwe Russisch ballet. De stervende zwaan is wereldberoemd en omdat Anna Pavlova de ballerina van het stuk is werd zij ook enorm beroemd. Anna Pavlova danste De stervende zwaan iedere keer weer zo mooi.
b) Als ik De stervende zwaan gedanst door Anna Pavlova vergelijk met De stervende zwaan gedanst door Uliana Lopatkina, valt mij direct op dat de muziek bij De stervende zwaan door Anna Pavlova veel sneller gaat. Verder zie ik ook dat Anna Pavlova sneller danst dan Uliana Lopatkina. De stervende zwaan gedanst door Anna Pavlova duurt ook twee minuten korter dan De stervende zwaan gedanst door Uliana Lopatkina. Verder zie ik weinig verschillen tussen beide versies van De stervende zwaan.
De stervende zwaan gedanst door Uliana Lopatkina spreekt mij persoonlijk meer aan, omdat het stuk wat rustiger is en het mij ook een fijner gevoel geeft. De muziek en bewegingen bij De stervende zwaan gedanst door Anna Pavlova gaan wat mij betreft wat te snel, en het stuk duurt daardoor ook erg kort.
4.
a) Het neo-klassieke ballet ontstond vanuit Les Ballets Russes en de klassieke ballettechnieken uit de Verenigde Staten in 1930. George Balanchine vertrok naar de Verenigde Staten en daarontwikkelde hij de neo-klassieke balletstijl. Het ballet "Apollon Musagete" wordt het eerste ballet van Balanchine genoemd in de neo-klassieke balletstijl. "Apollon Musagete" werd in 1928 voor het eerst in de Verenigde Staten uitgevoerd. Dat was de tijd dat de neo-klasssieke balletstijl zich begon te ontwikkelen. Het "Appolon Musagete" wordt het eerste ballet van Balanchine in de neo-klassieke balletstijl genoemd, omdat "Appolon Musagete" het eerste ballet van Balanchine is dat gebruik maakt van de klassieke techniek, met veel wendingen toegevoegd, waardoor het dynamisch wordt en zeer virtuoos. De thema's van de neo-klassieke balletstijl zijn: abstract en geen verhaallijn, de "Appolon Musagete" is zeker abstract en heeft ook geen duidelijke verhaallijn. De verwante dansstijlen van het de neo-klassieke balletstijl en de "Appolon Musagete" zijn klassiek ballet en neo-romantisch ballet.
b) "Jewels" van George Balanchine
Je ziet dat in "Jewels" van Balanchine de neo-klassieke stijl verder ontwikkeld is dan in "Appolon Musagete" van Balanchine. "Jewels" is namelijk nog een abstracter ballet, en het is dynamischer en meer virtuoos, er zit in "Jewels" ook geen verhaal. "Jewels"ging ook pas in 1967 in première, dat is dertig jaar later dan dat "Appolon Musagete" in première ging dus het neo-klassieke ballet had zich die dertig jaar flink ontwikkeld.
5.
"Les Sylphides" van Michel Fokine
Les Sylphides is een kort ballet blanc in één bedrijf. Het stuk werd in 1907 in Rusland in première gebracht. Wat voor die tijd het vernieuwende karakter van het ballet was, was dat "Les Sylphides" het eerste abstracte ballet was, er zat geen verhaal in de choreografie. "Les Sylphides" was ook één van de eerste muziekballetten. Het vernieuwde karakter van het ballet in die tijd was dus het abstracte ballet en het muziekballet.
"Les Sylphides" is een ballet blanc, het wordt een ballet blanc genoemd omdat de dansers witte tutu's dragen. De stijl van de ballet blanc ontstond tijdens de romantiek. Opvoeringen met geesten, nimfen en feeën waren toen erg populair. In "Les Sylphides" gaat het ook om nimfen die in het maanlicht dansen met een jongeman.
"Les Sylphides" was een van de eerste muziekballetten op muziek van Frédéric Chopin. Michel Fokine ontwierp in 1908 ongerelateerde dansen voor een ballet met de naam "Chopiniana". "Chopiniana" was de naam van de muziek van Frédéric Chopin die Russisch componist Aleksandr Glazoenov in 1982 herwerkte tot een suite voor oorkest.
De choreograaf van "Les Sylphides" is Michel Fokine. Fokine is een bekend Russisch choreograaf, hij geldt als de grondlegger van het moderne ballet. Fokine heeft meerdere grote balletchoreografieën gemaakt in zijn leven, denk bijvoorbeeld aan "De stervende zwaan", "Petroesjka" en "De gouden haan".
Het balletgezelschap van "Les Sylphides" is Ballets Russes. Ballets Russes is door Sergej Djagilev gesticht. Ballets Russes heeft met meerdere grote choreografen samengewerkt, denk bijvoorbeeld aan Nijinski, Massine en Fokine. De grootste stukken, waarin Ballets Russes het dansgezelschap is, zijn "De vuurvogel", "Petroesjka", "Le sacre du printemps" en "De gouden haan".
De componist van "Les Sylphides" is Frédéric Chopin. Chopin is één van de grootste componisten aller tijden, Frédéric Chopin was een pools componist, Chopin is voornamelijk bekend van zijn 24 Preludes, de bekendste Prelude is Regendruppel Prelude. Chopin leefde in de 19e eeuw.
De relatie tussen muziek en dans was groot, de dans was namelijk gebaseerd op de muziek. Er zat namelijk geen verhaal in de choreografie, dus was de dans gebaseerd op de muziek van Chopin. "Les Sylphides" was zoals ik eerder al had vermeld het eerste muziekballet.
6.
Vaslav Nijinsky
Vaslav Nijinsky was een zeer getalenteerde danser, Nijinsky was geboren in Oekraïne. Vaslav Nijinsky behoort tot de moderne danskunstenaars en -choreografen. Moderne dans is een verzamelbegrip voor verschillende zeer individuele danstechnieken uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Bij moderne dans dient het lichaam als expressie- en uitdrukkingsmiddel. Als ik naar "L'Après midi d'un faune" kijk, ballet gechoreografeerd door Vaslav Nijinsky, zie ik daar zeker het expressie- en uitdrukkingsmiddel van de moderne dans is terug. Als ik een ballet van Vaslav Nijinsky vergelijk met een ballet van Martha Graham, valt mij direct op dat er in beide balletten de dansers opvallende kleding dragen. De jurken die de danseressen dragen hebben felle kleuren en zijn erg druk, bij een ballet van Marta Graham dragen de danseressen jurken met grote lijnen erop. In beide balletten zit veel gevoel, en de balletten hebben allebei een hoge complexiteit. De werken van Nijinsky behoren dus tot de modern dans, omdat er expressie in de werken zit en omdat ze een hoge complexiteit hebben.
Maak jouw eigen website met JouwWeb